Zlikwidowanie barier architektonicznych, dostosowanie i oznakowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnością, nowe meble, sprzęt komputerowy, multimedialne pomoce i programy do terapii, a przede wszystkim przeszkolona kadra – w dwóch wejherowskich szkołach – „ósemce” i „jedenastce” zakończono realizację projektu „Dostępna szkoła”. Wejherowo na projekt zdobyło 1,3 mln zł z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój „Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa”.
Dzięki projektowi w dwóch wejherowskich szkołach SP nr 8 i SP nr 11 pojawiło się wiele nowych rozwiązań, ułatwiających poruszanie się po szkole - od likwidowania barier dojścia do budynku szkoły, modernizacji sanitariatów, przez dostosowanie wielkości otworów drzwiowych w pomieszczeniach. Nie chodzi jednak tylko o rozwiązania architektoniczne, techniczne czy organizacyjne, ale też zmiany dotyczące świadomości, która często jest ważniejsza, niż usunięcie samej bariery dostępności budynku.
- „Dostępna Szkoła” to projekt, który pozwolił spojrzeć na wejherowskie placówki oświatowe przez pryzmat naszych mieszkańców z niepełnosprawnościami – mówi Arkadiusz Kraszkiewicz, zastępca prezydenta Wejherowa ds. ekonomicznych i społecznych. – Podkreślić przy tym należy, że to nie tylko dostosowania architektoniczne budynków, wyposażenie dostosowane do specjalnych potrzeb uczniów czy wsparcie nauczycieli w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Równie istotne, a może najistotniejsze jest budowanie świadomości i akceptacji dla różnorodności wśród całej społeczności szkolnej, otwartość na zróżnicowane potrzeby uczniów, nie tylko te wynikające z niepełnosprawności. Każde dziecko zasługuje na dobrą edukację, dostosowaną do swoich indywidualnych potrzeb.
Szkoła bez barier
Dwie wejherowskie szkoły zostały zakwalifikowane i znalazły się w gronie 60. miast, w których realizowano projekt „Dostępna Szkoła” w ramach pilotażowego działania „Szkoła bez barier”.
- W ramach tego projektu w naszej szkole przeprowadzono prace modernizacyjne, które pozwolą naszym uczniom swobodnie poruszać się po szkole – mówi Danuta Czernewska, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Wejherowie. - Zakres prac był bardzo duży - od przebudowy schodów i oporęczowania, przez dostosowanie sanitariatu dla osób z niepełnosprawnością po wyposażenie sal lekcyjnych i pracowni w specjalistyczne meble, pomoce dydaktyczne i multimedialne.
- Uważam, że bardzo dobrze się stało, że miasto przystąpiło do tego projektu, choć przyznam, że nie było to łatwe. Powodem były zmieniające się finansowe realia rynkowe, czego skutkiem były znacznie wyższe ceny wycenionych na początku prac i urządzeń. Było to wielkim wyzwaniem, że udało się to wszystko spiąć – mówi Wioleta Podolska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 11 w Wejherowie. -
W naszej szkole przebudowano wejścia do szkoły i zamontowano podnośnik, co wpłynęło na poprawę dostępności szkoły. Przystosowaliśmy cztery sale edukacyjne, wyposażyliśmy gabinety specjalistyczne. Było to dla nas wielkie organizacyjne działanie w zakresie edukacyjnym i społecznym. Zakupiliśmy także urządzenie do prowadzenia terapii metodą Tomatisa (stosowane w nim programy pomagają rozwijać zdolności motoryczne, emocjonalne i poznawcze – red.).
Trzeba podkreślić, że Szkoła Podstawowa nr 11 jest jedyną placówką w Wejherowie wyposażoną w taki sprzęt do stymulacji neurosensorycznej. Dodatkowo zostali przeszkoleni pracownicy szkoły do pracy z takim specjalistycznym sprzętem.
Zakres prac
● W ramach dostępności architektonicznej w szkole podstawowej nr 11 wykonano modernizację schodów zewnętrznych wraz z oporęczowaniem, zakupiono i zamontowano podnośnik pionowy, wymieniono stolarkę drzwiową, zastosowano kontrastowe oznaczenia schodów. W szkole podstawowej nr 8 dostosowano windę jako wejście główne do budynku dla OzN. W całym budynku szkoły Podstawowej nr 8 zmodernizowano schody oraz oporęczowanie (wyrównanie stopnie schodów i wyłożono nowymi okładzinami z nawierzchnią antypoślizgową oraz zamontowano nowe poręcze.
W obu szkołach dostosowano sanitariaty dla osób z niepełnosprawnościami. Pozostałe prace dotyczyły prac remontowo - malarskich w celu spełnienia standardu dostępności sal lekcyjnych, sal rewalidacyjnych, sal sportowych, świetlicy i biblioteki szkolnej (m.in. poszerzenie otworów drzwiowych i wymiana drzwi, malowanie pomieszczeń z zachowaniem kontrastu pomiędzy ścianą a posadzką, przyciemnienie szyb w sali gimnastycznej, zapewnienie w salach lekcyjnych oraz w bibliotece szkolnej przestrzeni manewrowej).
● W zakresie obszaru technicznego zostały zakupione specjalnie dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami meble (stoły, krzesła, szafki, dywany pufy), sprzęt terapeutyczny, wyposażenie sali sensorycznej, a także zamontowano tablice informacyjne pozwalające uczniom z niepełnosprawnościami odnaleźć się w przestrzeni szkolnej oraz oznakowano pomieszczenia.
● W zakresie obszaru edukacyjno – społecznego miasto doposażyło dwie szkoły biorące udział w projekcie w sprzęt komputerowy, multimedialne pomoce i programy do terapii oraz specjalistyczne narzędzia edukacyjne i terapeutyczne pomocne w nauce i pracy z osobami z niepełnosprawnością.
Wszyscy pracownicy szkół zostali przeszkoleni w zakresie komunikacji i obsługi osób z niepełnosprawnością, a nauczyciele odbyli specjalistyczne studia podyplomowe
Przedsięwzięcie „Tu chcę się uczyć – projekt testowania modelu dostępnej szkoły” w ramach projektu grantowego pn. “Dostępna Szkoła” (nr POWR.04.01.00-00-DS07/19) - Działanie 4.1 Innowacje społeczne, Oś priorytetowa IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.