Przez myśl każdego ambitnego człowieka chociaż raz przemknął pomysł o założeniu własnego interesu. Zazwyczaj potem jest zarzucany z uwagi na piętrzące się problemy logistyczne i biurokracyjne. Na szczęście jest sposób, by ten etap po prostu pominąć.

Ogromne i popularne marki cały czas szukają ambitnych, potencjalnych biznesmenów by dalej się rozwijać . Poprzez umowy franczyzowe, firmy zapewniają sobie rozszerzenie zasięgów oraz pozostawiają franczyzobiorcę w kompetencji szefa przedsięwzięcia. Zacznijmy od początku: reprezentant sieci udostępnia Ci wszelką dostępną pomoc prawno-techniczną by móc rozpocząć, instruuje Cię krok po kroku (tak zwane know-how), daje dostęp do swojej sieci dostawczej oraz znak towarowy i logo.

Oczywiście franczyzobiorca również ma swoje zobowiązania wobec franczyzodawcy, dokładnie sprecyzowane w umowie. Mowa o stałych opłatach dla sieci dla której się pracuje, zaadaptowanie się do specyfikacji jej działania oraz standardów w niej panującej. Godzi się również na okresowe kontrole oraz najczęściej na samym początku musi mieć pewien kapitał początkowy.

Prowadzenie biznesu franczyzowego to nie tylko wysoka szansa na utrzymanie się na rynku, ale i wygoda
Przejęcie gotowych schematów działania ma oczywiście swoje wady, ale zdecydowanie jest wygodne. Nie musisz na własnej skórze, metodą prób i błędów sprawdzać co przynosi korzyść a co stratę, nie konstruujesz rozwiązań biznesowych które mogą ale nie muszą być dobre. Pomoc od firmy zagwarantowana w umowie objawia się na wiele sposobów:

  • pomoc w znalezieniu lokalizacji dla twojego biznesowego dziecka,
  • pomoc w rekrutacji pracowników,
  • szkolenia dla Ciebie oraz twoich współpracowników,
  • doradztwo finansowe i prawnicze,
  • redukcja kosztów reklamy,
  • pewna amortyzacja finansowa w przypadku słabej sprzedaży produktów lub usług.

Model franczyzowy załatwia też jeden, bardzo ważny czynnik udanego interesu - działając pod popularnym logiem przejmujesz automatycznie jej stałą bazę klientów, koniec z przejmowaniem się o brak zainteresowania. Statystyki mówią, że 80% firm trwa w biznesie przez cały okres umowy franczyzowej!

Świetny start w świat biznesu, czyli dwa słowa o franczyzie

Za i przeciw

Pomimo minimalizacji ryzyka przy zakładaniu firmy w oparciu o model franczyzowy, umowa taka ma swoje konkretne minusy. Najbardziej oczywistym jest pewne ograniczenie przy zarządzaniu swoim interesem, jesteśmy zobligowani działać według zasad franczyzodawcy. Mało pozostaje w kwestii naszej kreatywności. W zależności od punktu widzenia, jest to i dobra i zła rzecz.

Oczywisty również jest fakt, że będąc częścią większej całości doświadczamy każdej turbulencji. Jeżeli globalnie sieć straci - stracimy i my. Upadek franczyzodawcy wymusi na nas albo zamknięcie naszego prosperującego biznesu albo zmierzenie się z kosztami rebrandingu. Niezłym ratunkiem z sytuacji jest przejście do konkurencyjnej sieci franczyzowej. Często na lepszych warunkach, gdyż doświadczeni przez lata pracy dla innej marki jesteśmy cennym nabytkiem dla następnej.

Całe doradztwo, know-how, oraz pomoc na samym początku (tak zwany pakiet franczyzowy) swoje kosztuje. W Polsce znajdziemy sieci w których próg wejścia jest na poziomie kilku tysięcy złotych ale są też sieci w których na start musimy wyłożyć parę milionów. Czy jest to większy koszt niż założenie własnej marki? To zależy. Przede wszystkim od tego, jak cenimy trud związany z wynalezieniem własnych rozwiązań biznesowych które od franczyzodawcy dostaniemy na srebrnej tacy pod nos.

Więcej informacji

Zobacz portal Franczyza w Polsce - aktualności, raporty z branży, katalog franczyz i nie tylko