Jak rozliczyć deklarację podatkową PIT-37?

Przepisy prawa nakładają na wszystkie osoby osiągające dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce obowiązek złożenia co roku odpowiedniej deklaracji. To, jaki formularz będzie nas obowiązywał, zależy od rodzaju opodatkowanie — czy będzie to np. według skali, czy w innej formie. Najpopularniejszą i najczęściej wykorzystywaną deklaracją jest PIT-37. Należy zatem zadać pytanie, kto rozlicza się według tego druku i co warto wiedzieć?

Deklaracja PIT-37, dla kogo?

Tak jak zostało to już wskazane powyżej, deklaracja PIT-37 jest najczęściej wykorzystywanym formularzem do corocznego rozliczenia. Korzystają z niego wszystkie osoby, których dochody opodatkowane są według skali podatkowej: 17% i 32%. Dotyczy więc to osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także emerytów i rencistów, którzy rozliczają swoje jedyne dochody z tych tytułów.

W związku z powyższym PIT-37 nie dotyczy osób, które:

  • Uzyskują wyłącznie przychody opodatkowane w inny sposób niż według skali, np. w formie ryczałtu;
  • Uzyskują wyłącznie przychody zwolnione z podatku. Jeżeli jednak masz takie dochody, ale związane jest to z zastosowaniem ulgi dla młodych, konieczne jest złożenie tej deklaracji.

Rozlicz PIT-37 także wtedy, gdy oprócz dochodów opodatkowanych w skali otrzymujesz jednocześnie dochody np. opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (czy w inny sposób). Wówczas bowiem konieczne jest złożenie dwóch odpowiednich deklaracji!

Terminy i sposób rozliczenia PIT-37

Niezależnie jaką deklarację jesteś obowiązany złożyć, przepisy prawa przewidują określone terminy, w jakich należy tego dokonać. W przypadku PIT-37 podatnicy mają czas do 2 maja 2022 roku.

Każdy obywatel ma różne możliwości dokonania swojego rozliczenia. Tradycyjną metodą jest oczywiście osobiste złożenie wypełnionej deklaracji lub przesłanie jej listem na określony adres urzędu. Uzupełnienia druku możemy dokonać sami lub zwrócić się o pomoc do profesjonalisty. Wraz jednak z postępem technologicznym, a tym samym próbie ułatwiania obywatelom dokonywania różnych formalności urzędowych stworzono możliwość internetowego rozliczenia. Oznacza to, że wchodząc na konkretny adres strony internetowej e-urzędu i po zalogowaniu się (np. dzięki profilowi zaufanemu) mamy wypełnioną dla nas deklarację! Urząd przygotował ją dla nas na podstawie danych zebranych z wcześniejszych lat. W związku z tym mamy kilka opcji:

  • Możemy dokonywać zmian w przygotowanej deklaracji: rozliczenie zostało przygotowane (tak jak wskazano powyżej) na podstawie danych zebranych przez administrację z lat poprzednich. Ponadto zawsze przygotowywane jest ono indywidualnie, jeżeli więc chcemy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem, dodać przysługujące ulgi, itp. konieczne jest wprowadzenie zmian;
  • Możemy odrzucić przygotowaną deklarację: urząd przygotował dla nas rozliczenia, ale nie jesteśmy zobligowani do skorzystania z tej opcji. Możemy odrzucić tę deklarację i samodzielnie ją wypełnić jeszcze raz przez e-deklaracje lub w sposób klasyczny;
  • Możemy nie robić nic: a więc nie dokonujemy żadnym zmian, nic nie dodajemy, ale również jej nie odrzucamy. Wówczas 2 maja automatycznie deklaracja zostanie zaakceptowana w formie przygotowanej przez urząd.

Stworzenie takiej opcji ma za zadanie ułatwić obywatelom dokonanie omawianej formalności. Wiele osób nie wie, jak powinno to zrobić poprawnie, a wiele z nich również o tym zapomina. Zostało to więc zrobione tak naprawdę za nas!