Węzeł Śmiechowo zmienia dojazd do SKM - nowa organizacja ruchu, parkingi i ścieżki

Nowy układ dróg przy stacji SKM Wejherowo Śmiechowo przemienia fragment miasta, gdzie od lat krzyżowały się koleje i samochody. Inwestycja ma rozładować korki, ułatwić przesiadki i stworzyć miejsca postojowe dla podróżnych. Mieszkańcy zobaczą nie tylko jezdnie i ronda, ale też ścieżki rowerowe, chodniki i rozwiązania ułatwiające dostęp osobom z niepełnosprawnościami.
- Jak prezentuje się Węzeł Śmiechowo (Zryw) po zakończeniu prac
- Wejherowo zyska przejezdność i wygodniejsze przesiadki - co to oznacza dla miasta
- Co dalej - wiadukt kolejowy i dokończenie bezkolizyjnego połączenia
Jak prezentuje się Węzeł Śmiechowo (Zryw) po zakończeniu prac
Realizacja części prowadzonych przez miasto została właśnie ukończona - to etap, który zamyka wieloletnie przygotowania do uporządkowania ruchu w tej części Wejherowa. W ramach inwestycji przebudowano ulice Gryfa Pomorskiego i Necla, zbudowano drogi dojazdowe oraz duże parkingi przy stacji SKM. Prace realizowano etapami od 2016 roku.
W liczbach inwestycja wygląda następująco:
- 102,3 mln zł - łączny koszt zadania
- 87,8 mln zł - budowa dwóch etapów Węzła Śmiechowo (Zryw)
- 14,5 mln zł - przebudowa ul. Gryfa Pomorskiego i Necla
- →32,5 mln zł - dofinansowanie zewnętrzne
- około 6,6 km nowych nawierzchni
- około 10 km chodników
- 4,1 km ścieżek rowerowych
- 335 miejsc postojowych, w tym 16 miejsc dla osób niepełnosprawnych
- 14 zatok autobusowych i 5 nowych wiat przystankowych
- 4 ronda, 1 wiadukt drogowy, 3 zbiorniki retencyjne, 230 lamp oświetleniowych
Wykonawcą głównego zakresu (Węzeł Zryw) było Konsorcjum POLIMEX Infrastruktura Sp. z o.o. oraz POLIMEX MOSTOSTAL S.A., a przebudowę ulic realizowała Firma Budowlano-Drogowa MTM SA z Gdyni.
“Oddajemy do użytku inwestycję, która wieńczy w naszym zakresie jedno z największych i najbardziej złożonych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Wejherowa”
- Krzysztof Hildebrandt, prezydent Wejherowa
Wejherowo zyska przejezdność i wygodniejsze przesiadki - co to oznacza dla miasta
Dla miasta inwestycja to próba przecięcia dawnego zatoru spowodowanego linią kolejową i trasami krajowymi. Nowe połączenia drogowe i parkingi mają ułatwić podróżnym korzystanie z SKM jako alternatywy dla samochodu, a rozmieszczenie zatok i wiat powinno usprawnić komunikację autobusową. Zadbano też o dostępność - obniżone krawężniki, płyty ostrzegawcze i miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.
“Inwestycja była niezwykle trudna… Najważniejsze, co możemy zrobić dla naszej metropolii… to spowodowanie, aby transport zbiorowy był tym pierwszym wyborem naszych mieszkańców”
- Beata Rutkiewicz, wojewoda pomorska
W przemówieniach przedstawicieli województwa i samorządu pojawiła się deklaracja współpracy przy kolejnych etapach, bo pełna bezkolizyjność wymaga jeszcze jednego elementu - wiaduktu pod torami.
Co dalej - wiadukt kolejowy i dokończenie bezkolizyjnego połączenia
Miasto podkreśla, że ostatecznym uzupełnieniem Węzła Zryw będzie realizacja wiaduktu pod torami przez PKP PLK S.A. Spółka kończy procedury wyboru wykonawcy i zawarcia umowy. To właśnie ten element połączy drogę wojewódzką z ul. Sikorskiego i umożliwi przejazd bez kolizji z ruchem kolejowym.
“Przyjdzie taki moment, że przejedziemy pod torami”
- Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego
Mieszkańcy mogą się więc spodziewać krótkoterminowego poprawienia dojazdu, ale także czasowych utrudnień, gdy ruszy budowa wiaduktu. Warto obserwować komunikaty PKP PLK oraz miejskie informacje o ewentualnych zmianach w organizacji ruchu i pracach przy skrzyżowaniach.
Dla osób korzystających na co dzień z tej części miasta praktyczne zmiany będą odczuwalne od razu - więcej miejsc do parkowania przy SKM, sprawniejsze przesiadki, nowe ścieżki rowerowe i chodniki. Jednocześnie realizacja wiaduktu będzie ostatnim etapem, który rzeczywiście połączy północną i południową część Wejherowa bez konieczności przejazdów przez tory.
na podstawie: Urząd Miasta Wejherowo.
Autor: krystian

