UM Wejherowo: MZK testuje autobus wodorowy do komunikacji miejskiej

2 min czytania
UM Wejherowo: MZK testuje autobus wodorowy do komunikacji miejskiej

MZK testuje autobus wodorowy do komunikacji miejskiej

Od 12 grudnia w wejherowskiej komunikacji rozpoczynają sie dwutygodniowe testy pierwszego autobusu o napędzie wodorowym, który nie emituje żadnych szkodliwych spalin. To ważny krok w rozwoju technologicznym i początek nowej ery w komunikacji publicznej w Wejherowie oraz potwierdzenie, że miasto cały czas czyni starania o ograniczenie zanieczyszczeń powietrza. Warto zaznaczyć, że to pierwszy autobus wodorowy na Kaszubach.

- Miejski Zakład Komunikacji w Wejherowie postrzegany jest w całej Polsce jako jedno z najnowocześniejszych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Ambicją miasta Wejherowa, jak również kierownictwa i załogi MZK Sp. z o.o jest to, żeby komunikacja wodorowa pojawiła się jak najszybciej, choć z oczywistych względów nie nastąpi to tak szybko. Najważniejsze, że pierwszy krok został uczyniony a zakład kupując pierwszego Solarisa o napędzie wodorowym udowodnił, że jest na to przygotowany mówi prezydent Krzysztof Hildebrandt.

Jak podkreśla prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt jest to autobus nie tani, bo 2,5 razy droższy od tradycyjnego autobusu o napędzie spalinowym, ale jest to pojazd w pełni zeroemisyjny, z którego nie wydobywają się żadne szkodliwe spaliny. Wprowadzając na wejherowskie linie autobusy o napędzie elektrycznym, a obecnie wodorowym, Wejherowo potwierdza, że cały czas czyni starania o ograniczenie zanieczyszczeń powietrza w mieście.

Prezes MZK Sp. z o.o. informuje, że autobus wodorowy, to zwykły autobus elektryczny, który zamiast baterii elektrycznych na dachu posiada butle kompozytowe z wodorem, który w trakcie pracy przerabiany jest bezpośrednio na prąd. Wewnątrz autobus niczym się różni od elektrycznego. MZK dysponuje własną mobilną stacją tankowania pojazdów wodorem. Stację tankowania i paliwo wodorowe dostarczyła firma Linde.

- Autobus jest cichy. Nie wydaje żadnych spalin, więc nie ma rury wydechowej. Paliwo wodorowe jest całkowicie ekologiczne. Skutkiem elektrolizy jest tylko para wodna mówi Czesław Kordel dodając, że paliwo wodorowe jest bardzo opłacalne. Autobus wodorowy obecnie kosztuje około 3,5 mln zł i został zakupiony ze środków wypracowanych przez MZK Wejherowo. Na pewno to ważny krok w rozwoju technologicznym i początek nowej ery w komunikacji publicznej w Wejherowie.

W uroczystości uczestniczyli: Karolina Lipińska - zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Gospodarczego w Urzędzie Marszałkowskim, przedstawiciel firmy Solaris Andrzej Sitkiewicz i przedstawiciel firmy Linde Marek Górecki. Obecni byli: prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt, zastępcy prezydenta Beata Rutkiewicz i Arkadiusz Kraszkiewicz, skarbnik miasta Anna Lewandowska, sekretarz miasta Bogusław Suwara, Przewodniczący Rady Miasta Jacek Gafka. a także wójt gminy Wejherowo Przemysław Kiedrowski. W spotkaniu brali udział przedstawiciele zakładów komunikacyjnych z Gdyni, Starogardu Gdańskiego i Lęborka. Obecni byli dyrektorzy wejherowskich instytucji oraz pracownicy i emeryci MZK.

Gratulując pracownikom zakładu sukcesu technicznego nie zapomniano o odśpiewaniu kolęd i złożeniu życzeń świątecznych.

Urząd Miasta Wejherowo,

wejherowo.pl/artykuly/mzk-testuje-autobus-wodorowy-do-komunikacji-miejskiej-a8989.html

Autor: krystian