O relacji w edukacji i o tym, jak być bliżej siebie

Wejherowskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Autyzmem w czasie Europejskiego Tygodnia Autyzmu przy wsparciu Urzędu Miasta Gminy Wejherowo zrealizowało projekt, mający na celu szerzenie wiedzy na temat najważniejszych aspektów budowania relacji z osobami w spektrum autyzmu.

W ramach tego projektu w sali konferencyjnej Filharmonii Kaszubskiej 9 grudnia br. odbył się interaktywny wykład Adriana Borowika na temat „Edukacja to relacja. O rozwoju społecznym osób w spektrum autyzmu”, który skierowany był przede wszystkim do rodziców, terapeutów oraz nauczycieli. Prowadzący wykład poruszył ważną tematykę w sferze edukacji osób w spektrum autyzmu, wskazywał jak można zwiększyć szanse na zbudowanie zaufania, bezpieczeństwa i więzi, co stanowi istotny element efektywnego nauczania.

- Tematem autyzmu zajmuję się od 13 lat, a od 10 lat uczestniczę w spotkaniach na temat relacji rodziców z dziećmi w spektrum autyzmu – mówi Adrian Borowik pedagog, trener i wykładowca Instytutu Studium Podyplomowych w Tychach, prowadzący działalność w Fundacji Być Bliżej Siebie.

Wydarzenie to zamknęło tegoroczny cykl warsztatów dla uczniów szkół podstawowych, które organizowało Wejherowskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Autyzmem, które m.in kształtowały postawę tolerancji, otwartości i szacunku wobec odmienności i różnorodności osób z różnymi niepełnosprawnościami.

Uczestniczący w wykładzie zastępca prezydenta Arkadiusz Kraszkiewicz pogratulował prezesowi Arkadiuszowi Raguzie realizacji projektu i podziękował wykładowcy Adrianowi Borowikowi bardzo interesującego wykładu na temat relacji rodziców i nauczycieli z dziećmi.

Adrian Borowik jest pedagogiem, trenerem i wykładowcą. Przeszedł szereg kursów organizowanych w USA przez Autism Treatment Center of America oraz the Option Institute, na których poznawał Program The Son-Rise (o filozofii życia, którego podstawą jest wiara w potencjał dziecka). Jestem też sympatykiem podejścia nazywanego Rodzicielstwem Bliskości. Od lat popularyzuje, zarówno wśród rodziców, jak i terapeutów osób w spektrum autyzmu, podejście do terapii wypływające z głębokiej refleksji, akceptacji i wyrozumiałości dla drugiego człowieka. Najbardziej interesującym go tematem jest budowanie relacji z osobami z autyzmem, przede wszystkim w środowisku domowym, ale też poza nim np. w przedszkolu lub szkole.

Osoby zainteresowane tematem autyzmu i metodami pracy z dziećmi autystycznymi zachęcamy do kontaktu z wejherowskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Autyzmem oraz przejrzenia poniższych stron internetowych, na których Adrian Borowik informuje o nowoczesnych metodach pracy z dziećmi w spektrum autyzmu.