
W wejherowskim Urzędzie Miejskim zorganizowano warsztaty pod hasłem „Dzieci z doświadczeniem migracji w polskiej szkole”. Podczas spotkania zostały poruszone m.in. najważniejsze zagadnienia dotyczące tego zjawiska, które w naszym kraju staje się coraz bardziej widoczne.
Jak podkreśla Dorota Jaworska - psycholog, doktor pedagogiki i adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego – głównym celem szkolenia było dostarczenie wiedzy o prawnych, kulturowych i psychologicznych uwarunkowaniach edukacji i integracji uczniów migrantów.
- Spotkanie zostało zorganizowano przede wszystkim dla pracowników szkół, w tym nauczycieli. Zależy nam na tym, aby doskonalili oni swoje umiejętności związane z organizacją szkoły wielokulturowej, a jednocześnie stanowili wsparcie merytoryczne i metodyczne zespołów szkolnych, w których uczą się dzieci cudzoziemskie, w tym imigrantów, repatriantów i uchodźców, jak też reemigrujące dzieci polskie – mówi autorka książek i artykułów naukowych nt. edukacji międzykulturowej oraz integracji imigrantów i uchodźców.
- Kształtowanie postawy otwartości i akceptacji wobec integracji wielokulturowego środowiska szkolnego wśród dzieci jest w obecnych czasach niezwykle istotną kwestią - zaznacza z kolei Khedi Alieva, pedagog i członkini Rady Imigrantów i Imigrantek w Gdańsku. - Musimy zapobiegać wykluczeniu i dyskryminacji poprzez zagwarantowanie równego traktowania w szkołach. Dlatego nie możemy zapominać o tym, że cały czas należy wspierać integrację dzieci w klasach. Ważna jest też współpraca z rodzicami cudzoziemcami, metodyka nauczania, czy choćby organizacja pracy – dodaje.
Organizatorem szkolenia był Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.